Meterik verliest geflatteerd van Helden

Kloosterstraat 14 A
5988CK
HELDEN

Op zondag 17 Maart speelde Meterik de uitwedstrijd tegen medekoploper Helden. Voor een geweldige coulisse van 250 toeschouwers bleef het lang heel spannend, was het een wedstrijd met heel veel vechtlust, lange halen en maar weinig combinatie voetbal. Uiteindelijk won Helden wel verdiend maar veel te ruim met 4 – 0.

Het spelbeeld golfde vanaf de aftrap op en neer waarbij Helden wat meer de diepte vond. Het eerste echte wapenfeit was meteen raak. Rob van der Sterren schoot met een geweldig mooi diagonaal schot in de kruising, de 1 - 0 op het scorebord. Daarna moest Eric Caasenbrood ook nog zijn alleskunner Bjorn Cuppen vanwege een blessure vervangen. Meterik had wat tijd nodig om zich van deze tegenslagen te herstellen, maar zette Helden steeds meer onder druk. Dré Peters zag na een fraaie actie in de zestien zijn inzet geblokt worden. A-speler Giel Hermans, die heel goed inviel, gaf een prima pas op Piet Steeghs maar hij schoot vanuit vrije positie te gehaast in de handen van de keeper. Een vrije trap van Teun Jakobs plukte de keeper stijlvol uit de hoek. Vervolgens bracht Meterik keeper Luuk Haenen redding op een inzet van een Helden speler. Meterik leek vlak voor rust de op dat moment meer dan verdiende gelijkmaker te scoren. Bart Houben krulde uit een vrije trap de bal prachtig voor de goal. Deze leek via de binnenkant van de paal in de goal te gaan, maar ging miraculeus voorlangs in de druk bezette doelmond.

Na de thee werd het steeds meer een fysieke strijd en werd ook door Meterik steeds meer de lange bal gespeeld waaruit maar weinig gevaarlijke aanvallen ontstonden. Helden werd nog een keer gevaarlijk uit een gemakkelijk gegeven vrije trap maar deze ging rakelings over de lat. De Helden bank ging zich onder aanvoering van de trainers steeds meer roeren bij mogelijke overtredingen en scheidsrechtelijke beslissingen. Dat getuigd mijns inziens van weinig sportiviteit. Zulk gedrag hoort niet thuis op een voetbalveld! De 17-jarige scheidsrechter moest wel heel sterk in zijn schoenen staan om zich daardoor niet te laten beïnvloeden. De Helden spelers maakten daar slim gebruik van en speelden met steeds meer fanatisme en opportunisme. De Meterik spelers raakten steeds meer geïrriteerd en dit ging ten koste van hun concentratie. In de slotfase was de 2 – 0 van Bas Wijnands, die dankbaar gebruik maakte van twijfelend ingrijpen van de Meterik achterhoede, de genadeklap voor de groen-witte. Vervolgens mocht Rob van de Sterren nog de 3 - 0 en de 4 - 0 scoren. Zelfs de eretreffer was Meterik niet gegund. Giel Vullings tikte vlak voor tijd een voorzet van Piet Steeghs over de lat.