Historie RKVV Meterik

Op 1 augustus 1929 is onze vereniging opgericht en werd lid van de toenmalige voetbalbond, welke in de loop der jaren fuseerde tot de inmiddels niet meer weg te denken, KNVB.
Bij de oprichting werden als clubkleuren groen en wit gekozen. Deze kleuren zijn tot op de dag van vandaag gehandhaafd.
Met wisselend succes heeft Meterik in al die jaren deelgenomen aan diverse competities.
Het meeste succes kende de vereniging eind jaren negentig, begin 2000, toen het een 10-tal jaren voetbalde in de derde klasse, met tussentijds een uitstapje naar de tweede klasse. Dit laatste was een zeer opmerkelijk feit voor een relatief kleine vereniging.
Maar zoals zo vaak in de sport komen na de topjaren meestal een aantal mindere jaren. Dit hoeft echter geen nadeel te zijn. Op dit ogenblik speelt het standaardteam in de vierde klasse.

Historie VonckelGirls

De dameskorfbalvereniging Vonckel Girls is opgericht als zelfstandige vereniging op 22 oktober 1970. Via de club kunnen meisjes en dames korfbal spelen, in competitieverband of recreatief. Bij de start hebben zich spontaan 54 speelsters aangemeld als lid. In de eerste jaren van de club is het aantal leden gestegen, maar de laatste jaren is het aantal gedaald tot ongeveer 40 leden.
Vanaf het begin is deelgenomen in de competitie van de korfbalbond. In de loop der jaren hebben we verschillende kampioenschappen mogen vieren en de regiobeker gewonnen.

Het ontstaan van RKSV Meterik

In het jaar 2003 fuseerde Voetbalvereniging RKVV Meterik met Korfbalvereniging De Vonckel Girls tot RKSV Meterik. Onze club telde toen ruim 350 leden, verdeeld over de korfbal, jeugdvoetbal, senioren voetbal.

Op 1 juli 2014 is de korfbalafdeling gefuseerd met andere korfbalverenigingen uit de gemeente Horst aan de Maas tot een SV Oxalis. Hiermee kwam er een einde aan onze combivereniging. En ging RKSV Meterik verder als voetbalvereniging.

De toekomst van RKSV Meterik

Begin 2014 vond het eerste verkende gesprek plaats tussen de jeugdafdelingen van Meterik en America.Doelstelling van beide verenigingen was: de jeugd  laten voetballen op hun eigen niveau. Om deze doelstelling te kunnen bereiken was het noodzakelijk dat er iets zou moeten gebeuren. Beide clubs konden dit namelijk niet zelfstandig. Vrij snel was duidelijk dat we samen zouden gaan werken.  Na terugkoppeling naar de besturen en leden van de clubs konden we beginnen met de aftrap van de samenwerking. Ook werd  gekeken naar omliggende dorpen en gevraagd of zij eventueel interesse hadden om mee te praten/denken over de toekomst van het jeugd voetbal.  De respons hierop was helaas minimaal.
Vandaar dat America en Meterik samen verder zijn gegaan. Gekozen is voor een geleidelijke samenvoeging van de teams. We zijn begonnen met de E en F teams. Dit heeft zeer goed gewerkt en werd door spelers, ouders en begeleiders heel goed opgepakt. Momenteel voetballen alle jeugdteams samen.

In januari 2017 hebben RKSV Meterik en AVV America een intentieverklaring ondertekend waarin zij aangeven de intentie te hebben om samen tot een vereniging te fuseren, mits de fusievereniging op een nieuw sportpark wordt ondergebracht. Onderhandelingen hierover met de gemeente lopen nog steeds.

Bij aanvang van het seizoen 2020/2021 telde RKSV Meterik 242 leden. Hiervan zijn 64 leden 18 jaar of jonger.